Onderzoekend leren is een werkvorm  die kinderen aanspoort de wereld om hen heen actief te onderzoeken en te ontdekken. De natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen dient daarbij als uitgangspunt.

Hieronder, zijn zowel de overeenkomsten als de verschillen van onderzoekend- en ontwerpen leren,  kort naast elkaar gezet. Ook zijn van beide werkvormen de onderzoek cyclus kort weergegeven.

Onderzoekend leren:

  • Is een activerende werkvorm waarmee leerlingen inhoudelijke kernconcepten, inzichten en vaardigheden opdoen.

 

  • Is meestal gericht op het ontdekken van eigenschappen, relaties en verbanden
  • In het proces ligt de vraag naar 'kennis' ten grondslag.

 

Ontwerpend leren:

  • Is een activerende werkvorm waarmee leerlingen inhoudelijke kernconcepten, inzichten en vaardigheden opdoen.

 

  • Richt zich op het oplossen van problemen.
  • In het proces ligt de vraag naar 'de oplossing van een probleem m.b.v. een (technisch) product' ten grondslag.

Dus hoewel je voor onderzoeken en ontwerpen dezelfde vaardigheden nodig hebt, als creatief denken, zijn ontwerpen en onderzoek niet hetzelfde.

De uitkomsten en de manier waarop de uitkomst wordt verkregen, verschilt.

  • onderzoeken is meer gericht op het vermeerderen van kennis en begint altijd met een vraag waar je antwoord op wilt krijgen. vervolgens start het onderzoekproces.
  • Ontwerpen begint met een probleem of behoefte en is gericht op het ontwikkelen van een oplossing. Hiervoor gebruik je een ontwerpproces.

HET ONDERZOEKCYCLUS:

HET ONTWERPCYCLUS:

De fasen van het onderzoekcyclus:

  1. Verwonderen
  2. Verkennen
  3. Onderzoek opzetten
  4. ONderzoek uitvoeren
  5. Concluderen
  6. Presenteren

De fasen van het ontwerpcyclus:

  1. Probleem verkennen en formuleren
  2. Ideeen verzinnen en selecteren
  3. Concepten uitwerken en selecteren
  4. Prototype maken
  5. Testen en optimaliseren
  6. Presenteren