Tijdens het ontwikkelen van deze leermiddel hebben we zelf mogen ervaren hoe het is om zowel ontdekkend als ontwerpend te leren.
Het werken aan deze leermiddel was voor mij een enorme uitdaging, ik heb dan met name in de eerste fasen met enthousiasme eraan deelgenomen.
We wisten niet direct in welke richting we moesten denken en welke doeleinden ons leermiddel zou hebben. Die manier van denken, bracht ons nergens... Zo zijn we ons toch meer gaan richten op het praktijk met de vraag waar de kinderen binnen de stageschool tegenaan liepen. Konden wij hier niets mee? Al snel kwam Nicolette, een medestudente, met het feit dat haar leerlingen taalachterstand hebben, met name in samenstellingen. Hierna ging alles in snelle tempo. Het idee, het ontwerp, de schets, de doelen. We hadden al snel alles op papier en wisten precies hoe we het wilden uitwerken. Mijn persoonlijke betrokkenheid was in deze fasen ook erg hoog, omdat we een specifieke leermiddel aan het ontwerpen waren, voor een doelgroep die dit goed kon gebruiken en een positieve bijdrage kon leveren aan hun ontwikkeling.
Echter, kwam voor mij de teleurstelling in de fase van uitwerking. Voor ons was de lat iets te hoog. Zo waren we niet kundig genoeg om bouwtekeningen af te lezen. Het programma waarin deze gemaakt was sloot niet aan bij het programma in het Fablab. De tekeningen werden aangepast door een stagiaire, maar ook die wist niet meer wat hij precies had gedaan. Er ging er van alles mis waardoor onze product mogelijk niet gerealiseerd kon worden. De maten klopten niet, er waren teveel stukjes die in elkaar gezet moesten worden, en de nodige technische inzicht was er niet om het bouwontwerp af te lezen. Ik kreeg het gevoel dat ons product niet eruit kwam te zien zoals we gehoopt hadden. Dit zorgde ervoor dat ik er geen zin meer in had en raakte gedemotiveerd. Tot onze verbazing, had de vriend van een medestudente, deze toch in elkaar weten te knutselen! Helaas hebben we de leermiddel niet meer in kunnen zetten op onze stagescholen. Samenvattend is mijn visie op het hele leermiddel, dat de fase van uitwerking en uitvoering wel realiseerbaar zou moeten zijn in de O&O-lessen, juist om de betrokkenheid, motivatie en de enthousiasme hoog te blijven houden...
Maak jouw eigen website met JouwWeb