Het ontwerpen, uitwerken en evalueren van de workshop:
Voor de Kinderscienceconferentie die op de Kempel werd georganiseerd, hebben wij als klas D1A, enkele workshops georganiseerd. Mirthe, Nicolette, Jessie en ik hebben besloten de stop-motion film uit te zetten en deze met de kinderen te doen. Dit omdat we tijdens onze workshop enkele aspecten terug wilden laten komen van de 21th Century Skills. Enkelen die wij zeker terug wilden zien en terug hebben laten komen in onze workshop zijn:
- - creatief denken
- - ict basisvaardigheden
- - samenwerken
- - zelfregulering
Voorbereiding:
In deze workshop gingen de kinderen in kleine groepen samenwerken. We hadden de thema lente gekozen, om de les in te kaderen i.v.m. een beperkte tijd per groep. Het liefst hadden we langer de tijd ervoor willen nemen zodat de kinderen ook daarin de ruimte en vrijheid hadden. (als we het over creativiteit en autonomie hebben)
Vervolgens hebben we de lesschemaformulier uitgewerkt. Hierin hebben we de fasen van ontwerpend leren terug laten komen.
Tot slot hebben we materialen verzameld, vier I-pads klaargelegd, stappenplan gemaakt en een korte PowerPoint presentatie als inleiding.
(klik op de button om de lsf, foto's en stappenplan terug te te zien)
![](https://primary.jwwb.nl/public/o/j/a/temp-ynmrmbdhakqvaturwfch/joctso/21centuryskills.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=638%2C360%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=478&height=270)
Hoe heeft de Make-It Day bijgedragen aan mijn ontwikkeling als steam leerkracht?
Het ontwerpen en het uitzetten van de workshop verliep vrij soepel. We wisten eigenlijk vrij snel wat we wilden doen en hoe we dit aan gingen pakken.
Een ander verhaal was wel dat we hier te maken hadden met grote groepen kinderen die we niet kenden. We wisten niet veel van de voorgrond, interesses, kwaliteiten, kortom: van de beginsituatie van de kinderen. Kunnen we ze alle ruimte geven of moeten we de les verder inkaderen? Hoe doen we de groepsvorming (maken ze zelf groepjes of maken wij deze voor hen?)Kennen de kinderen elkaar, zijn er kinderen die absoluut niet samen zouden kunnen werken?
Dit waren de vragen die erg bij mij hebben geleefd vooraf. Nu weet ik dat het goed is om hierover na te denken, maar soms is het ook goed om alles op je af te laten komen, los te laten, en zaken in zijn beloop te laten. Bij O&O-leren rijken we kinderen meerdere oplossingsmogelijkheden aan, daar hoort voor mezelf ook de improvisatiemogelijkheden bij, waarbij ik niet alles precies voor moet structureren en plannen...
De workshop in het kort:
Tijdens de instructie, hebben we een korte kennismakingsronde gedaan, en uitgelegd wat we gingen doen. Daarbij hebben we een voorbeeld stop-motion filmpje laten zien op het digibord.
Nadat er groepen werden gemaakt, mochten de kinderen in samenwerking met elkaar een verhaal bedenken en brainstormen over welke materialen ze gingen gebruiken. Hierna mochten ze beginnen met het echte werk! De laptop werd geopend, de spullen klaargezet, achtergrond geknutseld.
De takenverdeling ging in allebei de groepen erg goed. Iedereen maakte gebruik van zijn / haar talenten. Zo was er een leerling die erg creatief was in verhalen bedenken, een ander kindje vulde hierop aan door aan de slag te gaan met het decor en materialen terwijl een derde kind meteen wist dat hij goed was in ICT-vaardigheden. Deze maakte de foto's.
Op die manier kwamen er geweldige filmpjes te voorschijn, die we aan het einde van de workshops aan elkaar hebben gepresenteerd.
Maak jouw eigen website met JouwWeb