Mijn ontwikkeling als STEAM - leerkracht:

Sinds mijn eerste lessen in Onderzoekend en Ontwerpend leren, heb ik mezelf sterk ontwikkeld in het in evenwicht houden van het stellen van grenzen en het bieden van ruimte aan de kinderen. Daar waar ik aan het begin de focus legde op het houden van  'controle' en het 'specifiek sturen' van de les die strak gekaderd was, leg ik nu meer het accent op het bieden van autonomie. Ik ben gaan inzien dat, wanneer kinderen keuzemogelijkheden aangereikt krijgen, ze de les meer eigenen. Dit resulteert tot een gemotiveerde werkhouding waardoor de kinderen meer betrokken zijn tot de les. Door hun betrokkenheid gaan ze actiever nadenken, om zelf tot oplossingen te komen. Daarom ben ik van mening dat je als leerkracht, de kinderen meer zeggenschap mag geven tijdens het bepalen van hun leerdoelen, meer keuzemogelijkheden mag bieden aan de leermiddelen en materialen waarmee ze werken en laat ze zelf komen tot ontdekkingen en oplossingen door ze te laten ervaren op hun eigen manier. Dit betekent dat je als leerkracht een begeleidende rol aanneemt, waarbij je zelfsturing bij leerlingen bevorderd.

Ik heb dit gedaan, door zoveel mogelijk te werken met echte materialen in mijn lessen O&O. Daarnaast heb ik ze keuzemogelijkheden geboden in beide lessen. Ze mochten zelf materialen kiezen voor hun constructie in de les met eieren en was er voor ieder kind de ruimte om zelf te komen tot ontdekkingen / oplossingen op hun manier.

Mijn visie - ontwikkeling op onderwijs:

Op mijn stageplek wordt er momenteel veel les gegeven met methode-lessen die vrijwel vaak hetzelfde eruit zien. Ze zijn theoretisch wel bezig met het onderzoekend en ontwerpend leren, maar in de praktijk zie je dit nog niet direct terug. Er wordt wel veel gebruik gemaakt van het digibord. Prowise en Gynzy zijn de programma's wat mijn mentor regelmatig inzet. Op die manier zorgt ze voor variatie in haar lessen, visualiseert ze deze door gebruik van veel plaatjes, afbeeldingen of video's die haar lessen goed ondersteunen. Met deze variatie sluit ze goed aan op de individuele leerbehoeften van kinderen. (Elk kind leert immers op een ander manier) Hierdoor heb ik tijdens mijn lessen in O&O, ook veel gebruik gemaakt van het digibord en heb ik me meer inzicht gekregen in de programma's  Gynzy en Prowise.

Ook hebben alle kinderen een I-pad in de klas. Deze worden alleen met rekenen en taal gebruikt wat ik erg jammer vind. Juist wanneer je beschikt over de middelen, zou je deze veel effectiever in kunnen zetten als leerkracht. Zo zou ik in mijn lessen de kinderen vaker de mogelijkheid bieden om informatie op te laten zoeken op hun I-pad.

Hiernaast wordt in de afbeelding de 21. eeuwse vaardigheden kort weergegeven in een afbeelding.

Ik ben van mening dat deze vaardigheden cruciaal zijn voor de (snel) veranderende maatschappij. Het aanbieden van O&O-lessen, kan een grote bijdrage leveren aan het ontwikkelen van deze vaardigheden. Zo kun je als leerkracht tijdens je les O&O, de kinderen stimuleren om mee te denken, met ideeën te komen en creatief te denken om te kunnen anticiperen op veranderingen en op hun toekomst. Het accent ligt dan niet op het eindproduct, maar op het (leer)proces.