Voorwoord:
De les die ik heb gegeven komt uit de methode 'Natuniek', een methode voor natuur en techniek. De kinderen hadden al twee lessen uit de methode gehad m.b.t. de thema: 'techniek om je heen', waarbij ze ontwerpen hebben gemaakt. Helaas kwamen deze niet verder dan een schets - ontwerp op een werkblad. In de voorfase was vaak een opdracht met enkele vragen waar de kinderen antwoord op moesten geven. Deze antwoorden waren de richtlijnen voor hun ontwerp. Naar mijn mening waren deze lessen te veel voor gestructureerd. Zo werd er werd geen ruimte geboden voor eigen inbreng van kinderen en zette kinderen ook niet tot 'actief' denken, handelen of ervaren. Ik wilde hier verandering in brengen door zelf een les te geven, waarbij de kinderen hun ontwerp / schets ook echt mochten maken en uitproberen. De les sluit in die zin aan bij zowel ontwerpend als onderzoekend leren.
![](https://primary.jwwb.nl/public/o/j/a/temp-ynmrmbdhakqvaturwfch/jv169q/NatuNiek-c14124.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=600%2C264%2Cx0%2Cy93%2Csafe&width=196&height=86)
![](https://primary.jwwb.nl/public/o/j/a/temp-ynmrmbdhakqvaturwfch/gdum79/NatuurentechniekMethode_natuniekThema1_leven.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=958%2C720%2Cx1%2Cy0%2Csafe&width=270&height=203)
De les in het kort: "Ei laten vallen..."
'Klaas heeft groep 7b van Wilhelminaschool een brief geschreven, met de vraag of zij hem konden helpen bij een heel groot probleem. De vliegtuig waar hij in zit, dreigt neer te storten en hij moet de gouden ei, ten koste wat het kost heel houden... Maar hoe?!
In deze les hebben de kinderen in tweetallen een constructie ontworpen en gemaakt om een rauwe ei heel te houden. Om werkelijkheidsnabijheid te brengen in mijn les, heb ik de brief van Klaas voorgelezen, die de klas om hulp vraagt bij zijn probleem. De kinderen ervaarden veel autonomie. Zo kregen ze keuzemogelijkheden m.b.t. materiaalgebruik en bij het maken van een eigen constructie-ontwerp. Aan het einde van de les, mochten de kinderen elkaars constructie van de ladder naar beneden gooien, waarbij sprake was van een competitieve werkvorm.
De rol die ik heb aangenomen in deze les, was met name begeleidend.
![](https://primary.jwwb.nl/public/o/j/a/temp-ynmrmbdhakqvaturwfch/erxplk/ontwerpei1.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1918%2C1440%2Cx1%2Cy0%2Csafe&width=478&height=359)
![](https://primary.jwwb.nl/public/o/j/a/temp-ynmrmbdhakqvaturwfch/jximt8/ontwerp4.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1919%2C1440%2Cx1%2Cy0%2Csafe&width=469&height=352)
Deze les heb ik gegeven aan de hand van de 6 fasen van
onderzoekend leren zoals deze hieronder staat omschreven:
Voor de uitwerking van de les met de fasen, klik op de button onderaan de pagina.
- Confronteren met vraag of probleem
- Verkennen en oplossingen bedenken
- Ontwerp realiseren
- Testen en bijstellen
- Product presenteren
- Verdiepen en verbreden
![](https://primary.jwwb.nl/public/o/j/a/temp-ynmrmbdhakqvaturwfch/ontwerpcyclus-2.jpg)
Maak jouw eigen website met JouwWeb