MIJN IDEALE TUIN
![](https://primary.jwwb.nl/public/o/j/a/temp-ynmrmbdhakqvaturwfch/ta0wi3/lesinhoud2-1.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=1240%2C700%2Cx1%2Cy0%2Csafe&width=478&height=270)
De Les: Mijn Ideale Tuin:
Het doel van deze les is dat kinderen inzicht gaan krijgen in inhoudsmaten door te ervaren. Zij werken met echte materialen, door bakken te vullen met mest (voor de bloemenhoek) en water (voor de vijver).
1. Confrontatie / verwonderen
De les ben ik begonnen met een PowerPoint presentatie op het digibord. Om werkelijkheidsnabijheid te brengen in mijn les heb ik een foto laten zien van mijn huidige saaie tuin waar ik deze zomer graag verandering in wil brengen. Daarnaast een zelfgemaakte plattegrond van mijn ideale tuin. Daar komt een vijver en een bloemenhoek. Maar hoeveel potgrond moet ik kopen? En hoeveel water heb ik nodig om mijn vijver te vullen? In deze fase was veel sprake van interactie met leerlingen.
2. Verkennen
.Ik heb ook een werkblad gemaakt met een zestal vragen die de leerlingen een beetje aanstuurt. In deze fase gaan ze in groepjes van vier, de vragen doornemen en overleggen ze hoe ze het onderzoek vormgeven en welke materialen ze gaan gebruiken.
Ze mogen gebruik maken van verschillende materialen als melkpak (1 L.), colafles (1,5 L.), maatbeker, emmer, 2 hulpmiddelen en een meetlint of liniaal. Daarnaast zou elk groep een grote bak krijgen die dient als vijver of bloemenhoek.
- Als eerst moesten ze een schatting maken: hoeveel zand / water zal er in de bak gaan? Hoe komen we tot het antwoord?
- Hoe berekenen we de inhoud van deze bak, welke formule hebben we nodig?
- Welke materialen gebruiken we voor onze onderzoek, om te kijken of onze schatting en berekening kloppen?
Als leerkracht heb ik nu een begeleidende rol aangenomen, door rond te lopen en aan te sluiten bij overlegmomenten, en de kinderen aan te sturen waar nodig. Er was sprake van autonomie, omdat de kinderen keuzemogelijkheden hadden, zowel in het kiezen van materialen als de manier waarop ze gingen onderzoeken.
3. Opzetten van een onderzoek
De kinderen mochten nu allemaal naar buiten met de gekozen materialen. 4 groepen gingen in de zandbak, drie groepen gingen bij de buitenkraan.
![](https://primary.jwwb.nl/public/o/j/a/temp-ynmrmbdhakqvaturwfch/26yia3/hulpmiddelinhouds.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=877%2C641%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=478&height=349)
Het was een geslaagde les, leerzame les waar alle kinderen veel plezier in hebben gehad..
![](https://primary.jwwb.nl/public/o/j/a/temp-ynmrmbdhakqvaturwfch/fn85rv/inhoud.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=1175%2C647%2Cx0%2Cy1%2Csafe&width=478&height=263)
4. Uitvoeren van een onderzoek
In deze fase gingen de kinderen met de gekozen materialen de grote bak vullen. Zo zag ik dat er een groep was die de maatbeker van een liter gebruikte om de bak met zand te vullen, en daarna ging uitrekenen hoeveel maatbekers van een liter zand er in de bak ging. Bij de vijver, was er een groep die eerst ging berekenen hoeveel liter water er in een emmer ging. Ze gebruikten hiervoor de colafles van 1,5 liter. Vervolgens vulden ze de bak met emmers om tot hun antwoord te komen.
Daarnaast gingen ze de inhoud van de bak bereken aan de hand van de formule: lengte x breedte x hoogte, die ze in voorgaande lessen en tijdens de introductie van deze les hebben gehad. Hiervoor gebruikten ze een meetlint
De antwoorden schreven ze op in hun werkblad.
Ik heb een begeleidende rol gehad als leerkracht in deze fase. Zo heb ik de leerlingen aangestuurd in hoe zij de hulpkaarten konden gebruiken om een berekening te maken van kubieke centimeter naar liter.
5. Concluderen
Ze hebben nu alle antwoorden, hebben een schatting gemaakt, een berekening aan de hand van de formule en ze hebben de bak gevuld met water en zand. Komen de antwoorden overeen? waarom wel of waarom niet?
6. Presenteren van de resultaten
In de klas, hebben we de vragen door besproken en heeft elk groep een antwoord gegeven. Op twee groepen na, waren de antwoorden goed van rond de 31 liter. Een van de groepen, had een berekeningsfout gemaakt.
7. Verdiepen en verbreden
De kinderen weten nu wat ze zicht voor moeten stellen bij inhoudsmaten. Het bleek lastig voor de kinderen om inhoudsmaten om te rekenen van kubieke centimeters naar liters. Ik heb een stappenkaart erbij gepakt en kort een instructie gegeven. We hebben afgesproken de volgende lessen hier verder op in te gaan.
![](https://primary.jwwb.nl/public/o/j/a/temp-ynmrmbdhakqvaturwfch/rj815j/hulpmiddel2.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=1101%2C693%2Cx1%2Cy0%2Csafe&width=478&height=301)
Maak jouw eigen website met JouwWeb