Onderwijsleermiddel in stappen:
Probleem verkennen en formuleren:
Ons idee is voortgekomen uit een klas, waar een medestudent haar stage loopt. De klas heeft veel leerlingen met taalachterstand. Door hun beperkte woordenschat, hebben zij veel moeite met de theorie rondom samenstellingen. We kwamen snel tot de conclusie dat we ons leermiddel hierop wilden richten.
![](https://primary.jwwb.nl/public/o/j/a/temp-ynmrmbdhakqvaturwfch/wjfbvt/taalspel2-2.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1919%2C1080%2Cx1%2Cy0%2Csafe&width=540&height=304)
Ideeën verzinnen en selecteren:
We zijn gaan brainstormen over de mogelijkheden, en al snel ontstonden er enkele ideeën. Zo wilden we dat ons leermiddel in een spelvorm ontwikkeld moest worden. Andere voorwaarden waren dat het spel zelfcorrigerend was en dat je deze in tweetallen moet kunnen spelen. Ons doel was hiermee dat de leerlingen op een interactieve manier en spelenderwijs hun taal kunnen ontwikkelen.
Concepten uitwerken:
Tijdens een van onze overlegmomenten kwamen wij uit op een spelbord die er ongeveer uit kwam te zien als vier op een rij. Het bord zou drie vakjes hebben, waar de voorvoegsel, stamwoord en achtervoegsel de samenstelling zou vormen. Van hieruit is het idee ontstaan vraagkaarten te ontwerpen met de omschrijving van de samenstelling, die kinderen moet raden. Bij elk juist gekozen samenstelling, zouden de kinderen een fishe krijgen. Aan de zijkanten kunnen ze de fishes inwerpen om de competitieve vorm overzichtelijker te maken.
Prototype maken:
Het idee van het spelbord hebben we uitgewerkt in een prototype. Dit hebben wij gedaan van karton. De ruimte voor de fishes aan de zijkanten en de vakjes voor de kaarten zijn hierin nog niet bewerkt. -->
![](https://primary.jwwb.nl/public/o/j/a/temp-ynmrmbdhakqvaturwfch/3nyavx/maquette2.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1919%2C1080%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=579&height=326)
![](https://primary.jwwb.nl/public/o/j/a/temp-ynmrmbdhakqvaturwfch/2k0nvc/ERVZ5315.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1200%2C1551%2Cx0%2Cy24%2Csafe&width=473&height=611)
Testen en optimaliseren van het ontwerp:
Op dinsdag 5 juni zijn wij met ons onze bouwtekeningen naar het Fablab gegaan. Hier ondervonden we enkele problemen. Het programma waarin wij onze bouwtekening hadden gemaakt, kwam niet overeen met die van de Fablab en moest deze dus aangepast worden. voordat we hem in 3D konden printen.
De week erop, zijn alle onderdelen geprint. Het tweede probleem wat we ondervonden was bij het in elkaar zetten van ons product. Het was te complex en enkele afmetingen waren niet kloppend. Een medestudent heeft deze mee naar huis genomen en met de nodige aanpassingen, zagen, schuren, en lijmen, hebben we het voor elkaar gekregen deze in elkaar te zetten zoals we hem in gedachten hadden. We hebben samenstellingen en omschrijvingen op de kaarten uitgewerkt. Het op onze stageschool testen is ons helaas niet gelukt, al was het wel de bedoeling. We hebben het wel zelf getest door er een keer mee te spelen.
Presenteren:
Tijdens ons laatste college van SCIENCE hebben wij onze TAAL-SPEL mogen presenteren. Hij staat nu in het lokaal van de Kempel.
![](https://primary.jwwb.nl/public/o/j/a/temp-ynmrmbdhakqvaturwfch/9869154f3f6b48aa824c7c17d1bdfb5b.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1440%2C1373%2Cx0%2Cy81%2Csafe&width=980&height=934)
Maak jouw eigen website met JouwWeb